Dřevák Radek

Ahoj Radku, 

Jsi jedním ze zakládajících členů KLA a možná i proto máš privilegium. Přestože jde o několikátý rozhovor pro náš web, je to první dělaný F2F. Musím tady poděkovat za azyl společnosti SKLADON, která nám na hodinku zapůjčila zasedačku.

Teď již k tvojí cestě k logistice nebo spíše logistikou. 

Kdy se ti logistika přimotala do tvé životní pouti a ty jsi se rozhodl, že tě bude provázet životem a stane se nejen tvým koníčkem, ale i chlebem?

Tak začneme uvolněně. Již od mládí jsem chtěl být logistikem.

Tak to je pěkné, že ti to pořád vydrželo, ale ty jsi vlastně pořád mlád. ????

 Na střední škole a následně i vysoké škole jsem studoval obor “doprava a manipulace s materiálem“. To jsem ještě netušil, že se tomu říká logistika. Hned po škole jsem nastoupil do Vítkovic do útvaru konstrukce, ale tak nějak jsem si říkal tohle není ta logistika, takže moje kroky směřovaly do IMADOS.

Radku tak tuhle zkratku prosím vysvětlit.

Institut manipulačních, dopravních, obalových a skladovacích systémů. To zní dobře co? Jenže pořád jsem v tom neviděl tu logistiku, co jsem si co by mladík představoval. Ve své době šlo kromě jiného o tvorbu oborových norem. Nicméně to byl první krůček k logistice, jak ji vnímáme dnes.

Radku pomatuješ si, kdy jsi se poprvé potkal s Jardou Bazalou?

Jasně. Bylo to na dvousemestrálním vzdělávacím kurzu logistiky pořádaném Holanďany. Což proběhlo v rámci projektu pomoci východní Evropě v devadesátých letech, kdy jsme byli stále na začátku cesty. A stejně jako Jarda jsem si říkal, kdo jiný může rozumět logistice lépe než Holanďan ????

Komora je sdružení auditorů, kteří se snaží posouvat logistiku ke světlejším zítřkům, že to tak je, nebo?

Nechci to znevažovat, ale jako spousta jiných významných spolků ????, Komora vznikla, tak trochu u piva. Sešel jsem se právě s Jardou, Michalem Koláčkem a Jirkou Novotným, no a to byl počátek Komory. Prvotní ambice byla zpracovat metodiku logistických auditů. V roce 2003 jsme neměli vůbec žádné tušení, že Komora získá takovou pozici v logistickém světě. Byla to tenkrát více snaha několika nadšenců do logistiky, kteří chtěli předávat své zkušenosti a pomáhat těm, kteří se trápili skladováním, dopravou, výrobou, no zkrátka logistikou. Mám upřímnou radost, kam až se Komora dostala. Samozřejmě se snažím i nadále aktivně v Komoře působit.

Při auditech lze velmi často identifikovat různé nešvary a nedostatky. Jak Tě napadlo logistický audit přirovnat k lékařské prohlídce, potažmo zákroku a kdy?

Vlastně hned jak jsme začali sestavovat metodiku, tak jsem tam tu analogii viděl. Přišlo mi to jako příležitost, jak velmi názorné objasnit co to vlastně logistický audit může pro firmu a její procesy znamenat. Jinak bylo vlastně dost složité do problematiky uvést odbornou veřejnost. Audit byl vždy spíše strašákem a ve spojení se slovem logistika, byla vlastně představa prakticky nula. Šlo o úplnou novinku, takže tato cesta provázání na všem známou problematiku nám přišla opravdu srozumitelná.

Jak hodnotíš poslední dva roky, nechci jim dávat úplně ten nejčastější přívlastek, takže myslím zejména z pohledu logistiky? Pojďme být prosím pozitivní (tedy myšlenkově samozřejmě), což je ti vlastní, tak to snad nebude problém.

Možná to bude vypadat divně, ale pro logistiku, ale nejen pro logistiku, jsou poslední dva roky obrovskou výzvou a vlastně příležitostí pro další rozvoj. Nemyslím, že současná situace je nějakým dobrem, to v žádném případě, ale je třeba na to opravdu pohlížet jako na šanci. Třeba otevřít oči směrem až nekritické štíhlosti, která logistiku v minulých letech postihla, nebojím se říci, že šlo až o obecnou posedlost štíhlostí.

Radku mohu jen souhlasit, já už dlouho říkám, že největším nebezpečím štíhlé logistiky je anorexie.

No a čím se vlastně kromě logistiky bavíš?

Můj velký koníček je dřevo a pokud máš dost času můžeme se o tom bavit i hodiny. Ale v krátkosti vyrábím například dřevěné praky, tedy tak trochu návrat do dětství, protože prak měl přeci každý správný kluk. A v posledních pár měsících jsem rozpracoval projekt stavebnicového systému ze dřeva, ale to je možná už úkrok od logistiky.

No já si to nemyslím. Ty jo, tak to jsem netušil a vidím, že budeme muset dát speciální řeč na téma dřevo, protože to je určitě moc zajímavé téma. A teď už je naprosto jasné, proč se ti tak dobře spolupracuje se šéfem logistiky Skladonu, kterým je vyučený truhlář Max Kovář. Chce se mi říci, protože jste oba „dřeváci“, ale to by si někdo mohl špatně vysvětlit ???? Já to myslím tak, že máte oba vřelý vztah ke dřevu, a tím i k celé přírodě, což je u logistika naprosto super. Hledat nejen efektivní, ale i šetrná řešení.

Rudo to mě ani nenapadlo, ale možná je na tom kousek pravdy ????

Máš nějaký vzkaz pro budoucí logistiky nebo někoho, kdo by se chtěl dozvědět něco více o logistice?

Logistika není pro lidi, kteří očekávají primárně jen pohodu a klídek, ale spíše pro někoho, kdo se chce celý život seznamovat s novinkami a hledat nové cesty. Je to tedy pro každého, kdo má rád výzvy a je mu odměnou, když se mu podaří najít to nejlepší řešení.

 

Radku díky za tvůj čas a budeme společně věřit, že logistika bude i nadále nejen vědou, ale i uměním.

Taky dík a pěkný den

Zakládajícího člena Komory logistických auditorů Radka Davida vyzpovídal Rudolf Malý.

zpět na seznam článků


Související členové